Strijkkwartetten van Sergej Prokofjev
Terug naar agendaHet eerste strijkkwartet (op. 50) van Prokofjev voltooide hij in 1930 en het werk ging in première in Washington D.C. Het was een opdrachtwerk van het ‘Library of Congress’. Het werk wordt getypeerd als een van zijn meer klassieke en dus traditionele werken. Dat neemt overigens niet weg dat er bij momenten sprake is van grillige lyriek, sombere intensiteit en pure energie. Het was zijn eerste strijkkwartet en dus zonder ervaring ging hij inspiratie zoeken bij Haydn en Beethoven, die hij bestudeerde tijdens zijn vele treinreizen door de VS waar hij in die periode op concertreis was. Vandaar dat het zo klassiek aanvoelt: na een openings-allegro op zijn Haydn volgt in het tweede deel-ondanks de langzame start- een energiek scherzo. Het rustige derde deel in andante ademt dan weer Beethoven. Prokofjev was tevreden met het werk en zijn vriend voor het leven componist Nikolaj Mjaskovski was dat ook, en dat was erg belangrijk voor Prokofjev.
Het tweede strijkkwartet (op. 92) schreef hij tijdens de oorlogsperiode (1941). Na het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog werden Prokofjev en zijn familie in eerste instantie door de overheid verplaatst van Moskou naar het noordelijke deel van wat we tegenwoordig Georgië noemen. Daar maakte hij kennis met de volksmuziek van de Kabarden, en liet er zich door inspireren. Zijn tweede strijkkwartet is dan ook - in tegenstelling tot het eerste- een en al speelsheid en uitbundigheid, laat zich kenmerken door een geraffineerde instrumentatie met prachtige lyrische momenten.
Uitvoerenden
Vespuccikwartet:
Lisanne Soeterbroek, viool
Marieke Kosters, viool
Stephanie Steiner, altviool
Douw Fonda, cello
Programma
Sergej Prokofjev (1891-1953)
-Strijkkwartet No. 1 in b Op. 50 (1931)
Allegro
Andante molto
Andante
-Strijkkwartet No. 2 in F Op. 92 (1941) ’Kabardinian’
Allegro sostenuto
Adagio
Allegro
Thema Prokofjev
In de themaserie rond Sergej Prokofjev (1891-1953) presenteren we een klein deel van zijn imposante oeuvre. Prokofjev zocht zijn eigen weg als componist in de hedendaagse muziek in een stijl die niet naadloos aansloot bij de grote Russisch traditie. Zijn werk vond weerklank maar een grote doorbraak bleef uit. Prokofjev startte en eindigde zijn carrière in het Rusland. Ook woonde hij in de VS en in Parijs. In de jaren ‘30 keerde hij terug naar Rusland. In het tijdperk van Stalin viel hij uiteindelijk in ongenade. Op 5 maart 1953 stierven zowel Stalin als Prokofjev. Het legendarische Borodinkwartet speelde op één dag bij de wakes voor de dictator én voor die van de componist. U hoort strijkkwartetten, piano- en vioolsonates en een arrangement van het ballet Romeo en Juliette.