Het Parijse dans­gezelschap Les Ballets Russes zorgde voor een revolutie in de klassieke balletwereld, én voor de doorbraak van componist Igor Stravinsky. Zijn eerste drie balletten – De vuurvogel, Petroesjka en Le sacre du printemps – betekenden een muzikale aardverschuiving.

 

Igor Stravinsky is een van de invloedrijkste componisten van de twintigste eeuw. De drie partituren die hij tussen 1910 en 1913 schreef voor Les Ballets Russes, De vuurvogel, Petroesjka en Le sacre du printemps, waren stuk voor stuk baanbrekend. Wie had kunnen voorspellen dat balletmuziek, van een tot dan toe onbekende componist nog wel, voor een aardverschuiving zou zorgen?

Het verhaal over een Jan-Klaassen-­achtige pop die op een Russische jaarmarkt tot leven komt en verliefd wordt is weliswaar een soort sprookje, toch verlaten we met realistische elementen en een brute moordscène de wereld van het sprookjesballet. Stravinsky werkte zijn idee uit met Alexandre Benois. Muziek, choreografie en ontwerp vloeien ineen tot een waar Gesamt­kunstwerk. Bij de première in het Théâtre du Châtelet maakte Nijinsky indruk met zijn atletische sprongen, Fokine met de complexe choreografie en Stravinsky met zijn kleurrijke partituur.

Het op twee accordeons uitgevoerde ballet Petroesjka wordt in dit programma vergezeld door het aangrijpende Hell und Dunkel van de vorig jaar overleden Sofia Gubaidulina en  Momenti Mobile van de Deen Martin Lohse.

Een revolutie in de klassieke balletwereld

Uitvoerenden

TOEAC

  Renée Bekkers, accordeon

  Pieternel Berckers, accordeon

Programma

Martin Lohse (1971)

- Momenti Mobile

                  Menuetto, Andante, Allegro)

Sofia Gubaidulina (1931-1925)

- Hell und Dunkel

Igor Stravinsky (1882-1971)

- Petroesjka (1911)

                  The Shrovetide Fair

                  Petrushka’s Room

                  The Moor’s Room

                  The Shrovetide Fair

                   Toward Evening)

Wladimir Subizky (1953)

- Hommage to Piazzolla (arr. TOEAC)

Thema Stravinsky's balletten

Igor Stravinsky is een van de invloedrijkste componisten van de 20ste eeuw. De drie partituren die hij tussen 1910 en 1913 schreef voor Les Ballets Russes: De vuurvogel, Petroesjka en Le sacre du printemps, waren stuk voor stuk baanbrekend. Wie had kunnen voorspellen dat balletmuziek, van een tot dan toe onbekende componist, voor een aardverschuiving zou zorgen? In een drieluik hoort u de balletten in arrangementen voor piano en accordeon(duo), uitgevoerd door topmusici. Op de concertavonden met de Vuurvogel en Petroesjka hoort u ook composities van Tsjaikovski en Gubaidulina.

Terug naar agenda