Old Songs re-sung

Terug naar agenda

De Oostenrijkse hoofdstad Wenen kent - net als Nederland - zijn Gouden Eeuw. Deze Gouden Eeuw beslaat een groot deel van de achttiende eeuw. Er is een enorme bloei van de kunsten die nadrukkelijk werd gestimuleerd door het vorstenhuis van de Habsburgers dat onlosmakelijk met Wenen verbonden was. Componisten en musici profiteren van deze bloeiperiode. 


De Leidse Salon wijdt een aantal concerten aan de Eerste Weense School en aan de Tweede Weense School waar Schönberg, Webern en Berg de toon aangaven. 

Thema Wenen

Programma

Ludwig von Beethoven (1770-1827)
- Irish sings
  Voor bariton en pianotrio
    Thou emblem of faith               WoO 152/11
    Return to Ulster                           WoO 152/1
    The elfin fairies                            WoO 154/1
    Oh who,my dear Dermot         WoO 154/5
    Come draw we round a
     cheerful ring                                 WoO 152/8

Johannes Brahms (1833-1897)
- DeutscheVolkslieder WoO33
voor bariton en piano
    Es steht ein Lind
    Erlaube mir, feins Mädchen
    Da unten im Tale
     Mein Mädel hat einen Rosenmund
Maurice Ravel (1875-1937) (arr. Bas Verheijden)
- 5 melodies populaire Grecques
voor bariton en pianotrio


Chanson de la mariée
LaÌ€-bas, vers l’église
Quel galant m’est comparable? Chanson des cueilleuses de lentisques Tout gai!

PAUZE

George Butterworth (1885-1916) (arr. Bas Verheijden)
- Songs from ‘a Shropshire Lad'

voor bariton en pianotrio
   Loveliestoftrees
   When I was one-and-twenty
   Look not in my eyes

   Think no more, lad
   The lads in their hundreds
     Is my team ploughing?

Johannes Brahms
- Andante con moto uit Piano trio No2

   Opus 87g
Ludwig von Beethoven
- Scottish Songs op 108

voor bariton en pianotrio
    The sweetest lad was Jamie
    Oh sweet were the hours
    Faithfu’ Johnie
    Come fill, fill my good fellow

Musici

Maarten Koningsberger, bariton 
The Atlantic trio:
  Janneke van Prooijen, viool
  Ansfried Plat, cello
  Bas Verheijden, piano

Atlantic Trio

Het Atlantic trio deelt een passie voor het herontdekken van vergeten meesterwerken. Kort na hun oprichting in 2003 maakte het trio tournees naar verschillende Atlantische kusten (Nederlandse Antillen, Noorwegen). In Gjövik (Noorwegen) werd een jaarlijks Atlantic Chamber Festival opgericht. In 2008 verscheen er een cd met werken van Taneyev en Mendelssohn, in 2010 kwam de cd ‘Traces of Brahms’ uit. De pianotrio’s ‘De tout mon coeur’ van Willem Wander van Nieuwkerk en ‘De zwarte Monnik’ (naar Tsjechov) van Alexander Comitas werden opgedragen aan The Atlantic Trio nadat zij hiervan de wereldpremières gaven. In de pers wordt het trio gecomplimenteerd voor het intense en warmbloedige samenspel. In opdracht van Tijl Beckand (‘Tiende van Tijl’) stond The Atlantic Trio in het middelpunt van een opnameproject van de complete teruggevonden muziek van (opnieuw een vergeten componist) Charles Beckand, de Luikse overgrootvader van Tijl.

Maarten Koningsberger
Een grote verscheidenheid van stijlen is kenmerkend voor bariton Maarten Koningsberger. Dat geldt voor zijn opera rollen, maar vooral ook voor zijn recitals, die bijna vier eeuwen repertoire omvatten. Zijn concertreizen voeren hem naar prestigieuze zalen en festivals over de hele wereld. Hij heeft ook vooral als liedzanger een internationale reputatie verworven. Hij heeft inmiddels meer dan twintig cd-opnames op zijn naam staan, waaronder Liederen van Franz Schubert met Graham Johnson. Hij is als docent verbonden aan het Amsterdams Conservatorium en het Centre de Musique Baroque de Versailles.
   

Terug naar agenda

Deze website maakt gebruik van cookies om u een optimale gebruikerservaring te bieden.

Meer info