Distlers Totentanz
Terug naar agendaHugo Distlers 'Totentanz', het centrale werk in het programma, bestaat uit veertien motetten voor koor a capella waarin twaalf figuranten de dood ontmoeten. Elk gezongen motet wordt gevolgd door een gesproken dialoog tussen de dood en diens gekozen gesprekspartner.
Van keizer en bisschop tot jonkvrouw, grijsaard en kind, allen worden ter verantwoording geroepen voor hun leven. Waar de één zich op de borst slaat, zich verschuilend achter omstandigheden, is de ander juist erg nederig over de eigen goede daden. De dood echter spreekt recht over ál het leven, ongeacht de aardse status. De veertien gezongen motetten vormen de 'moraal van het verhaal'. In deze uitvoering worden de gesproken teksten begeleid door expressieve dans, uitgevoerd door Rianne Keyzer.
Thema Het Einde
Uitvoerenden
Hollands Collectief:
Elisabeth Blom, sopraan en artistieke leiding
Hebe de Champeaux, alt
Edward Ross, tenor
Kees-Jan de Koning, bas
Choreografie en dans: Rianne Keyzer
Spreekstemmen
- de dood: Kees Jan de Koning
- de levenden: Edward Ross, Hebe de Champeaux en Elisabeth Blom
Programma
Margreeth de Jong (1961): Song offerings (2023)
(gebaseerd op 3 gedichten van Tagore)
- I am here to sing thee songs
- When thou commandest me to sing
- Let all the strains of joy mingle in my last song
Bianca Bongers (1987): Bewegingsvrij (2019)
Hugo Wolf (1860-1903): Geistliche Lieder (1881)
Johannes Brahms (1933-1897): Im Herbst (1888)
PAUZE
Hugo Distler: Totentanz (1934) 30’
met Rianne Keyzer, dans
William Schuman, uit carols of deaths: To all, to each 3’