Dimitri Sjostakovitsj 24 preludes en fuga's

Terug naar agenda

Toen Dmitri Sjostakovitsj in 1951 zijn opus 87 presenteerde kreeg hij van de communistische machthebbers de wind van voren. Men verweet hem, zoals gewoonlijk, formalisme en decadentie en verwezen bijvoorbeeld de twaalftoonsfuga in Des-groot naar de prullenbak. Inmiddels hebben tal van pianisten Sjostakovitsj’ bundel omarmd, onder wie Hannes Minnaar. ‘Uit het hele werk spreekt somberte en uitzichtloosheid’, aldus de Nederlander. ‘In de vierentwintigste prelude en fuga lijkt het alsof hij die donkerte probeert te overwinnen met een soort heroïek. De laatste pagina is groots en triomfantelijk, zo heroïsch dat er bijna bloed aan kleeft.’ Gelukkig schijnt ook hier en daar de zon. ‘De prelude in A-groot heeft een haast naïef soort vrolijkheid, zonder dubbele bodem. De prelude in D-groot vind ik gewoonweg een sprookje.’

Zo heroïsch dat er bijna bloed aan kleeft

Uitvoerende

Hannes Minnaar, piano

Programma

Dimitri Sjostakovitsj (1906-1975)

- 24 preludes en fuga's Opus 87

Thema 24/7

In 24/7 presenteren we, met een knipoog naar ons hectisch tijdsgewricht waarin we in alles altijd volledig willen zijn, zeven concerten met een serie van 24 preludes (en fuga's). De muziekgeschiedenis kent, in navolging bijvoorbeeld de werken van Bach, veel verzamelingen van preludes, met soms een bijbehorende fuga, die alle toonsoorten aandoen. Naast de twee delen van het monumentale Wohltempierte Klavier van Bach behoren de preludes van Chopin, Sjostakovitsj en de Pièces van Fleury tot de bekendste ‘24/7 series’. U hoort ze op verschillende toetsinstrumenten als de piano, het klavecimbel, het klavichord en niet te vergeten het harmonium.

Terug naar agenda